Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

Osama

Support
Staff member
Joined
Sep 8, 2018
Messages
162
Likes
233
#1
📧 افضل (6) استراتيجيات لتحسين معدلات التحويل في التسويق بالبريد الإلكتروني 📧

كلنا عارفين أهمية التسويق بالبريد، ولو العميل مفتحش الرسايل اللي انت بتبعتهاله بالتأكيد مش هتعمل تحويلات

دلوقتي هنعرف اكتر الطرق اللي تساعدنا نزود معدل فتح الايميلات

عرف نفسك
اتأكد ان الرسالة يكون فيها العلامة التجارية أو اسم النشاط التجاري في مكان واضح


اعمل ريفرش للقائمة بتاعتك
ممكن تكون جمعت عدد كبير من الايميلات بمرور الوقت، مهم ان القائمة دي تربطهم بيك باستمرار عشان متتنسيش
وفي نفس الوقت لازم نكون عارفين مين لسه مهتم بالبراند بتاعنا ومين مبقاش مهتم، اعمل تحديث للقائمة بتاعتك دايما وشيل الناس اللي مش مهتمة بيك


ازاي تتفادى خمول القائمة بتاعتك
المشترك غير النشط هو أي شخص لم يظهر أي ارتباط أو اهتمام بعلامتك التجارية خلال ستة شهور
في المتوسط، عدد المستخدمين غير النشطين يمثلون 60 ٪ من جميع المستخدمين المشتركين، وده بيدل أنه إذا كان عندك قائمة تضم 10000 مشترك فإن 4000 منهم فقط نشطين
ومع ذلك، متستعجلش وتنظف قائمتك بسرعة. اعمل تحدي أخير لمحاولة إعادة التفاعل مع المشتركين غير النشطين
في نماذج رائعة ممكن تستخدمها لصياغة البريد الإلكتروني المثالي
إليك نموذج رائع – ضيف للعميل قيمة قبل ما تعمله إزالة
1.png


اكتشف ما يفكر به مشتركيك
اعمل على علاقتك بقائمة المشتركين الخاصة بك. ايوة.. هي علاقة زي أي شيء آخر
ازاي ممكن من الأشخاص في قاعدة البيانات الخاصة بيك؟ هل هما لسه معاك ولا محتاجين تنشيط؟
ببساطة، اطلب منهم انك تعرف هما واقفين فين، استخدم استطلاعات الرأي، والمسابقات، والقسائم، وتوصيات للمنتجات
عشان تعمل إعادة تفاعل مع العملاء المحتملين
ممكن متقدرش تتابعهم كلهم وتعرف كل واحد قال ايه، بس ده هيديلك فكرة عامة عن اللي هما محتاجينه
وهيديلك فرصة تساعدهم وترجع نشاطهم تاني


أرسل رسائل البريد الإلكتروني الصحيحة إلى المشتركين المناسبين
الناس بتفتح رسائل البريد الإلكتروني ذات الصلة بيهم.
وهو ده السبب في أن تقسيم قائمة بريدك الإلكتروني شيء بالغ الأهمية عشان تزيد الارتباط والحفاظ على اتصال المشتركين
في معظم الاختبارات اللي تمت في حملات البريد الالكتروني
كانت النتائج ان في أداء أفضل بشكل ملحوظ في الحملات المقسمة مقارنة بالحملات غير المقسمة
2.png


أرسل رسائلك في أوقات الذروة
تخيل عدد الرسائل التي بتجيلك يوميًا
تخيل دلوقتي اللي هيحصل لما يستقبل شخص ما رسالة إلكترونية في الساعة 9 مساءً وميبصش عليها لحد الساعة 9 من صباح اليوم التالي
بالظبط كده.. مش هيبص عليها أصلا لان هيكون جاله رسايل تانية كتير ومش هيقعد يبص عليهم كلهم
يعني من الاخر شوف عميلك بيفتح امتى واعرف الوقت ده ويبقى هو ده الوقت اللي بتكلمه فيه دايماً، وده بيجي عن طريق البحث والتجربة


حاول تتجنب التحميل الزائد على العميل
بمعنى، تجنب انك تبعت ايميلات عمال على بطال، متضغطش على العميل زيادة عن اللزوم، كفاية رسالة واحدة أسبوعيا، لكن ثلاث او اربع رسايل في الأسبوع ومن ضمنها دعوة عشان يشتري منتجات ده هيخليه يحطك في الرسايل الغير مرغوب فيها
وفي نفس الوقت متنساش تحط عبارة بسيطة وواضحة وفعالة تخلي المستخدم ياخد إجراء، خاصة لما تكون بتعمل إعادة تفاعل مع المشتركين في قناتك
تعد معدلات فتح البريد الإلكتروني ضرورية لنجاح أي حملة تسويقية
لا تكن سعيدًا بنفس الأرقام. ابحث دائمًا عن طرق لزيادة عدد المشتركين في قراءة رسائلك، وستزيد تحويلاتك أيضًا


Made with
by #
affiliateunion team,...


#الربح_من_الانترنت | #الربح_من_الانترنت_٢٠١٩ | #التسويق_بالعموله_٢٠١٩
#التسويق_بالعموله | #مجال_الافلييت | #مجال_الافلييت_٢٠١٩
#الربح_من_الانترنت_مجانا | #الربح_من_الانترنت_مجانا_٢٠١٩| #الربح| #الربح_٢٠١٩|#الربح_من_الانترنت_مجانا_بدون_راس_مال| #الربح_من_الانترنت_مجانا_بدون_راس_مال_٢٠١٩|#كيفيه_الربح_من_الانترنت_مجانا_للمبتدأين| #كيفيه_الربح من_الانترنت_مجانا_للمبتدأين_٢٠١٩
| #مواقع_الربح_من_الانترنت_الصادقه| #مواقع_الربح_من_الانترنت_الصادقه_٢٠١٩
#افضل_الشركات_للربح_من_الانترنت | #الشركات_للربح_من_الانترنت ٢٠١٩| #الربح_من_التطبيقات
|#الربح_من_التطبيقات_٢٠١٩| #افلييت| #افلييت_يونيون | #افلييت_٢٠١٩| #افيليت| #افيليت_يونيون| #افليت| #افليت_يونيون
 
Last edited:
Top